Пропоную познайомитись з методичними рекомендаціями щодо викладання основ здоров’я у 2016/2017 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання основ здоров’я у 2016/2017 навчальному році

Автор | 18:54:00 Комментариев нет
Пропоную познайомитись з методичними рекомендаціями щодо викладання основ здоров’я у 2016/2017 навчальному році

Основи здоров’я
Воскобойник Ю.М., 
методист науково-методичного центру  
природничо-математичних дисциплін
ІППО Чернівецької області

Одними із головних  завдань навчального предмета «Основи здоров’я» є виховання свідомого ставлення учнів до свого здоров’я та здоров’я інших, формування засад і гігієнічних навичок здорового способу життя, збереження і зміцнення їх фізичного та психічного здоров’я. 

На вивчення предмета «Основи здоров’я», відповідно до листа МОН України від 09.06.2016 №1/9-296  «Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів»  у всіх типах закладів передбачено:  у 5-8 класах –  1 година на тиждень; у 9 класах – 0,5 години на тиждень.
У спеціалізованих школах з поглибленим вивченням іноземних мов на вивчення предмета «Основи здоров’я» у 5-9 класах передбачено 0,5 години на тиждень.
Кількість часу на вивчення предмета «Основи здоров’я» у 8-9 класах рекомендуємо збільшити на 0,5 год. за рахунок варіативної частини навчального плану, що в свою чергу надасть можливість поширення і поглиблення змісту програми. У такому разі вчитель використовує чинну програму, збільшуючи кількість годин на вивчення окремих тем програми. 
Викладання предмета «Основи здоров’я» у 2016/2017 н.р. у 5-8 класах здійснювати за навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів «Основи здоров’я. 5-9 класи» (авт. Бойченко Т.Є. та ін.). «Освіта», 2013 (Затверджена Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України наказом від 06.06.2012 № 664). Для учнів 9-х класів чинними залишаються рекомендації, що містяться у листі Міністерства освіти і науки  від 01.06.2012 р. №1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін» (Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України №17-22, 2012 р.), тобто за  програмою для загальноосвітніх навчальних закладів «Основи здоров’я. 5–9 класи.» – К.: Ірпінь: Перун, 2005 («Рекомендовано Міністерством освіти і науки України», лист МОН від 23.12.2004 №1/11-1166).

Особливості вивчення предмету
Під час планування вивчення основ здоров’я  вчителю необхідно керуватися, насамперед, принципами наступності, перспективності, активності та емоційності. Необхідним є використання системи завдань, спрямованих на уможливлення оволодіння здоров’язбережувальними компетенціями (розвиток життєвих і спеціальних здоров’язбережувальних навичок) та загальнонавчальними уміннями (управління процесом розуміння учнями прочитаного тексту, оволодіння ними умінням аналізувати, порівнювати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, брати участь у проектній діяльності, рольовій грі, розв’язанні конкретних ситуацій).
Особливість методики проведення уроків предмета «Основи здоров’я» полягає в тому, що оволодіння сприятливими для здоров’я і розвитку особистості життєвими навичками потребує багаторазового вправляння, насамперед у процесі групової взаємодії. 
Ефективними на уроках основ здоров'я можуть бути сучасні педагогічні технології, що ґрунтуються на використанні методів інтерактивного навчання, у тому числі й системи завдань і вправ, зорієнтованих на діалогові форми навчальної взаємодії, використання елементів тренінгових форм, проектної діяльності, ведення індивідуальних і колективних портфоліо.
Специфічними засобами змісту предмета «Основи здоров’я» діяльність учня спрямовується на розвиток його активності у засвоєнні істин здорового способу життя на розвиток продуктивного і творчого мислення. З цією метою доцільно використовувати у навчальному процесі завдання, що різняться за характером пізнавальної діяльності учнів (рецептивні, репродуктивні, творчі) та враховують навчальні і розвивальні цілі (на усвідомлення навчального матеріалу, застосування знань та умінь за зразком, творче застосування набутих знань, формування емоційно-ціннісного ставлення).
Постійної уваги вчителя заслуговує співпраця з батьками, дорослими членами сім’ї. Слід звернути увагу учнів і батьків на співпрацю під виконання завдань, спрямованих на моделювання здоров’язбережувальних компетенцій дітей. Програмою передбачена обов’язкова участь дорослих у виконанні таких завдань (позначені у чинній програмі зірочкою): «Прийняття зважених рішень щодо переходу дороги», «Обстеження безпеки своєї оселі», «Відпрацювання навичок вимірювання температури тіла», «Виконання вправ для формування правильної постави та гімнастики для очей».
Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів має відбуватися постійно, на усіх етапах розвитку здоров’язбережувальних компетенцій. Особливістю оцінювання здоров’язбережувальної діяльності дитини є відзначення як позитивного навіть мінімального досягнення в школі, вдома, у громаді, для чого необхідна тісна співпраця учителя з батьківською громадою. Партнерство школи і батьківської громади щодо здоров’язбереження дітей уможливлює:
- участь батьків у навчанні і вихованні дітей в умовах школи;
- спільну відповідальність за навчально-виховний процес;
- підвищення рівня здоров’язбережувальної компетентності членів сім’ї;
- участь батьківської громади у прийнятті рішень щодо здоров’я дітей, підвищення значимості громади в управлінні життя суспільства;
- поліпшення здоров’язбережувального середовища школи.

Підручники з основ здоров’я: 
- підручник «Основи здоров’я. 5 клас» – автори: Т. Є. Бойченко, С. В. Василенко, І. П. Василашко, Н. С. Коваль, О. К. Гурська, видавництво «Генеза»; 
- підручник «Основи здоров’я. 5 клас» – автори: І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко, видавництво «Алатон». 
- підручник «Основи здоров’я. 6 клас» – автори: Т. Є. Бойченко, С. В. Василенко, І. П. Василашко, Н. С. Коваль, О. К. Гурська, видавництво «Генеза»; 
-     підручник «Основи здоров’я. 6 клас» – автори: І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко, видавництво «Алатон»;
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Тагліна О. В.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бойченко Т. Є., Василашко І. П., Гурська О. К., Коваль Н. С.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Поліщук Н. М.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Василенко С. В., Гущина Н. І., Коломоєць Г. А.);
-  Із результатами конкурсного відбору підручників для учнів 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів можна ознайомитися на сайті МОН за посиланням: 
http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/konkurs-pidruchnikiv-2016//.

У 9 класі завершується вивчення навчального предмета «Основи здоров’я» і тому важливо узагальнити і систематизувати знання учнів щодо здорового способу життя, акцентуючи увагу на формуванні свідомого ставлення до власного здоров’я та його збереження. Особливу увагу необхідно приділити позитивній мотивації учнів не лише на вибір здорового способу життя, а й активну, щоденну і поступальну дію, спрямовану на збереження життя й зміцнення здоров’я.

Варіативна складова
Варіативною складовою кожного з Типових навчальних планів передбачено  години, які можна використовувати за вибором загальноосвітнього навчального закладу з урахуванням особливостей навчального закладу та індивідуальних освітніх потреб учня, а саме: на посилення предметів інваріантної складової; на вивчення додаткових курсів; на проведення індивідуальних та групових занять.                
Кількість годин на вивчення предмета може бути збільшена за рахунок варіатив¬ної частини навчального плану. У такому разі вчитель використовує чинну програму, збільшуючи кількість годин на вивчення окремих тем  програми.  Додані навчальні години доцільно використовувати на виконання  практичних робіт.
Рекомендуємо за рахунок годин варіативної складової запроваджувати факультативи з формування здорового способу життя та профілактики  ВІЛ-інфекції/СНІДу, насамперед у 10 – 11 класах, забезпечуючи таким чином неперервність і наступність шкільної превентивної освіти і виконання завдань Загальнодержавної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтримки  ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД. 

Нормативні документи вчителя основ здоров’я
1. Лист МОН України від 03.06.2016 №1 «Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів» 
2. Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді // Наказ МОН України від 21.07.2004 № 605.
3. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти // Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011  № 329.
4. Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів // Лист МОН України від 06.02.2008 №1/9-61.
5. Національна доктрина розвитку освіти // Освіта України. – 2002.
6. Перелік програм, навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах. // Інф. збірник МОНУ. - 2013. - №17-19.
7. Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах // Наказ МОН України від 01.08.2001 № 563 зі змінами і доповненнями, внесеними наказом МОН України від 20.11.2006 № 782.
8. Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих  МОН  України  // Наказ  МОН  України від 18.04.2006 № 304) .
9. Інструкція з ведення класних  журналів учнів 5-11 (12)-х класів ЗНЗ. // Наказ МОН України від 03.06.2008 № 496.
10. Примірне Положення про навчальний кабінет основ здоров’я загальноосвітніх навчальних закладів // Наказ МОН України від 09.12.2009 № 1114. 
11. Про заборону тютюнокуріння в навчальних закладах і установах Міністерства освіти і науки України і затвердження заходів щодо проведення антинікотинової інформаційно-освітньої та профілактичної роботи серед дітей, учнівської та студентської молоді // Наказ МОН України від 08.11.2004 № 855 //Інф. зб. МОН України. – 2004. – № 23-24. 
12. Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс-захист сучасної моделі навчального закладу «Школа сприяння здоров’ю» Наказ МОНМС України від 20.07.2011 № 828.

                Програми інваріантної складової навчального плану:
«Основи здоров’я. 5-9 класи» (авт. Бойченко Т.Є. та ін.) Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів  «Освіта», 2013 (Затверджена наказом Міністерства  освіти і науки, молоді та спорту України від 06.06.2012 № 664) – дійсна для 5-8 класів;
Основи здоров’я. 5-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. К. - Ірпінь: Перун. – 2005- дійсна для 9 класів.

Програми варіативної складової навчального плану: 
Курс «Захисти себе від ВІЛ» / Воронцова Т.В., Оржеховська В.М., Пономаренко В.С. Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу: Програма навчального курсу для учнівської молоді старшого підліткового та юнацького віку. – К.: Освіта, 2013. – 12 с. (гриф – лист ІІТЗО
від 04.08.10 № 1.4/18-3169);
Програма  факультативного курсу  (тренінгового курсу)  «Я – моє здоров’я – моє життя. 5-6 класи’ : навч. прогр. / Н. О. Лещук. – К. : Наш час,  2008. – 23 с.;
Програма факультативного курсу для учнів 7-11 класів «Сприяння просвітницькій роботі «рівний-рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя»: навч.-метод. посіб. / Н.О. Лещук, Ж.В. Савич. – К. : Наш час, 2007. – 52 с.;
Комплект методичних матеріалів «Профілактична протинаркотична та протиалкогольна виховна програма для учнів 1-11 класів, їх батьків та працівників педагогічних колективів загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ ступенів навчання» (авт. А.М. Вієвський та ін.); 
Навчальна програма факультативного курсу для учнів 8-9 класів «Основи здорового способу життя» (авт. Н.О. Чаган, М.М. Тюріна);
Навчальна програма факультативного курсу «Морально-ціннісні аспекти формування навичок здорового способу життя у старших підлітків». авт. Савченко Р.О., Соляник О.В., Симоненко Т.Д., Тінякова А.В.;
Комплексна програма гуртка «Юний рятувальник». авт. Сагайдак Л.Д.
         
                   Рекомендовані навчальні та методичні посібники 
            з основ  здоров’я та здоров’язбережувальної діяльності:
1. Бойченко Т.Є. Основи здоров’я: Робочий зошит для учнів 6-го класу (аналогічно для 7-9 класів). – К.: Ґенеза, 2009-2013;
2. Василашко І. Книга для вчителя з основ здоров’я, 7 кл. – К.: Ґенеза, 2008.
3. Василашко І. Книга для вчителя. Основи здоров’я, 8 кл. Розробки уроків. - К.: Ґенеза, 2010. – 160 с.;
4. Воронцова Т.В. та ін. Основи здоров’я. 6 (7, 8, 9) клас.: Методика, тематичний план, тестові завдання для оцінювання НДУ. – К: Алатон;
5. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Основи здоров’я: зошит-практикум для учнів 6-го класу (аналогічно для 7 - 9 класи). – К: Алатон;
6. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Основи здоров’я. 6 клас: Посібник для вчителя (аналогічно для 7 - 9 класи). – К.: Алатон, 2007-2013;
7. Поліщук Н.М. Основи здоров’я. Робочий зошит для учнів 6 класу; 7 класу. – К: Ґенеза, 2010-2013;
8. Поліщук Н. Книга для вчителя. Основи здоров’я, 8 кл. Все для уроку. – К.: Ґенеза, 2010. – 152 с.;
9. Тагліна О.В. Основи здоров’я. Робочий зошит. 8 (9) клас. – Х.: Веста, 2010-2013. 


Методист  НМЦ ПМД  ІППОЧО                                      Ю.М.Воскобойник




Новіша публікація Старіша публікація Головна сторінка

0 Comments:

Ваш e-mail не буде опублікован. Дякую за коментар!